Obiteljske tvrtke motor su gospodarstva, ali još uvijek stigmatizirane

Bez autora
Jul 13 2025

Dvije trećine tvrtki u svijetu obiteljska su poduzeća. Samo u Europskoj uniji više ih je od 14 milijuna.

I u Hrvatskoj obiteljske tvrtke dominiraju privatnim sektorom. Iako su glavni pokretači inovacija, zapošljavanja i rasta, obiteljskom poduzetništvu i dalje nedostaje sustavna institucionalna podrška i jasna strategija generacijskog nasljeđivanja.

Od malog kioska do vodećeg u veleprodaji i proizvodnji profesionalnog alata i pribora u regiji. Tri desetljeća je to dug put obiteljske tvrtke iz Slavonskog Broda.  

- Mi smo druga generacija obiteljskog posla, 30 godina uspješno poslujemo u području alata, imamo i vlastitu proizvodnju i 180 zaposlenika i trudimo se razvijati i rasti u današnjim izazovnim vremenima, rekla je Marija Kožul iz "Kožul Grupe" u Slavonskom Brodu.

Deset tisuća zaposlenih i poslovanje na dvadesetak tržišta rezultat je obiteljske tradicije prodornog "Orbica".

- Imali smo ulaganja u Ukrajini gdje smo preuzeli većinsko vlasništvo nad lokalnim distributerom robe široke potrošnje, a imali smo i ulaganje u Italiji gdje smo preuzeli vlasništvo nad jednim svjetskim sportskim brendom, a postoje i razvojni planovi za dalje, kazao je Stjepan Roglič iz zagrebačkog "Orbica".

Velike i male obiteljske tvrtke zapošljavaju desetke tisuća radnika i snažno guraju gospodarstvo naprijed.

- Ona su stup i snaga hrvatskog gospodarstva. Ona doprinose sa 60 posto ukupne zaposlenosti privatnog sektora u RH i 80 posto svih malih i srednjih poduzeća. Obiteljska poduzeća vrlo su inovativna i otporna na promjene i dobro se snalaze u krizama, pojasnila je Lucija Mihotić s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Rad, upornost i samozatajnost njihove su odlike a najveći im je izazov generacijski prijenos poslovanja.

- Još nas stigmatiziraju kao kulaci, tajkuni, bogatuni, međutim - mi smo važan segment ovog društva. Moja generacija polako odlazi. Ono što druge zemlje poput Belgije, Nizozemske i Slovenije rade, one daju subvencije da bi pripremili nasljednike i da bi se preuzele te odgovorne tvrtke i nastavili dalje, istaknuo je Danko Bačelić, voditelj Odbora za obiteljsko poduzetništvo UGP.

Proces nasljeđivanja obiteljskog poslovanja u Europi ima institucionalnu podršku. U Hrvatskoj nažalost nemamo ni statističke podatke ni sustavnu brigu o obiteljskom poduzetništvu.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik